Thursday, June 25, 2020

Cultural context of Bangladesh

Bangladesh Cultural
Cultural context of Bangladesh
There is no inconsistency in the physical constitution of the people living in Bangladesh. Judging by the color of the skin, some are black, some are grayish brown, some are reddish brown. Nehat has a number of yellowish brown color. Differences can also be noticed in terms of height; Such as short, medium and long. The rate of tall people is relatively low. Separation also exists from a religious point of view; Such as- Christian, Buddhist, Hindu, Muslim. All of them have been accustomed in the plains since time immemorial to plow farming, plowing, cattle rearing, fishing, tuktak and fate and nature. Eat chili and panta rice. However, rice, fish, vegetables and fruits are also cooked and eaten in different ways. The main ingredients of that cooking are salt, coriander leaves and various local forest ingredients. Despite all these differences, everyone speaks Bengali. However, it also has multiple regional differences depending on the region.

Besides the Bengali-speaking people, the people of the Khudejati group live scattered in the hilly and remote areas. They have their own language, way of life, religion, beliefs, dress and food in different branches and sub-branches. Those indigenous peoples living in the hilly areas have three main regional streams; Namely, Greater Mymensingh Dhara (Introduction: Garo, Hajong, Banai, Dalu, Mandai etc.), Sylhet Dhara (Introduction: Manipuri, Khasia, Patar, Bona, Cookie etc.) and Greater Chittagong Dhara (Introduction: Chakma / Changma, Chak / Shak) , Marma / Marma, Mro / Murang, Banyogi / Bam, Khumi / Kumi, Khyang / Khyang, Tripura / Tipra, Rakhine, Tanchanga / Tongchanga / Dainak, Lusai / Mizo, Pankho / Pankho, Cookie etc.). The general unity among them (except Manipuri and Hajong) is that they are all residents of Machanghar and cultivators of the Jum system. Except for Khasia and Garo, everyone follows the patriarchal family system. The Manipuris and Hajongs are accustomed to the halbalad method of farming and live in huts. However, they are all derived from the physical structure of the Martian race.

There are two main regional streams in the same type of structure living in the remote areas of the plains, namely, the Barindri stream (introduction: Santal, Orao, Rajbangshi, Palia, Turi, Buna, Mahat, Pahan, Mundari, Pahan, etc.) and the greater Mymensingh stream (introduction). : Coach). No inconsistency can be noticed in their body shape. However, there is an excess of black in color and short in size. In general, religious beliefs and costumes are Hindu. Relying on plowed farming. Living in a mud house is predominant. Hajong and Manipuri have similarities with them in these judgments.

But their number is so small compared to the larger Bengali-speaking population that it seems reasonable to consider them a smaller ethnic group> ‘Khudejan Group’. At present, they have gradually lost their original features and are beginning to integrate with the larger population. If this trend of change continues at its current pace, there is a danger that the term Khudejan Group will soon become obsolete. However, all these different people are trying to build a country and a nation together. So the main protagonist of this book is the country, the people and all their traditional resources.



Bangladesh Cultural

সাংস্কৃতিক প্রেক্ষাপট

বাংলাদেশ ভূখণ্ডে বসবাসকারী মানুষদের দৈহিক গড়নে কোনো অবিমিশ্রতা বজায় নেই। গায়ের রঙের বিচারে কেউ কালো, কেউ ধূসর বাদামি, কেউ লালচে বাদামি। নেহাৎ কিছু সংখ্যক হলদে বাদামি রঙের অধিকারী। উচ্চতার বিচারেও ভিন্নতা লক্ষ করা যায়; যেমন-খর্বাকার, মাঝারি ও দীর্ঘকায়। দীর্ঘকায় মানুষের হার তুলনামূলক কম। ধর্মীয় দৃষ্টিকোণ থেকেও বিভক্তি বিদ্যমান; যেমন-খ্রিস্টান, বৌদ্ধ, হিন্দু, মুসলিম। এরা সবাই সমতল অঞ্চলগুলোতে সাধারণত লাঙ্গলজোয়াল নির্ভর চাষাবাদ, হালবৈঠাপাল চালিত নৌকা চালনা, গবাদি পশু পালন, মাছ ধরা, তুক্তাক্ ও ভাগ্যে বিশ্বাস এবং প্রকৃতি নির্ভর হয়ে জীবন নির্বাহে আদিকাল থেকে অভ্যস্ত। মরিচ আর পান্তা ভাত খেকো। তবে ভাত, মাছ, শাকসবজি এবং ফলফুলও বিভিন্ন উপায়ে রান্না করে খেয়ে থাকে। সে রান্নার প্রধান অনুষঙ্গ হলো ঝাল, ধনে পাতা ও বিবিধ স্থানীয় বনজি উপকরণ। এতসব ভিন্নতা সত্ত্বেও সবাই বাংলায় কথা বলে। অবশ্য অঞ্চল ভেদে সেটিরও একাধিক আঞ্চলিক হেরফের রয়েছে। 

বাংলাভাষী মানুষদের পাশাপাশি পাহাড়ি ও প্রত্যন্ত অঞ্চলগুলোতে ছিন্নবিচ্ছিন্নভাবে বাস করে খুদেজাতিগোষ্ঠীর মানুষ। শাখা ও উপশাখা ভেদে তাদের রয়েছে নিজ নিজ ভাষা, জীবনাচার, ধর্ম, বিশ্বাস, পোশাক ও খাদ্যাভাস। পাহাড়ি অঞ্চলগুলোতে বসবাসকারী সেসব আদিবাসীদের প্রধানত তিনটি আঞ্চলিক ধারা রয়েছে; যথা-বৃহত্তর ময়মনসিংহের ধারা (পরিচিতি : গারো, হাজং, বানাই, দালু, মান্দাই প্রভৃতি), সিলেটের ধারা (পরিচিতি : মণিপুরী, খাসিয়া, পাতর, বোনা, কুকি প্রভৃতি) এবং বৃহত্তর চট্টগ্রামের ধারা (পরিচিতি : চাকমা/চাঙমা, চাক/শাক, মার্মা/মারমা, ম্রো/মুরং, বনযোগি/বম, খুমি/কুমি, খ্যাং/খিয়াং, ত্রিপুরা/টিপরা, রাখাইন, তনচঙ্গা/টংচঙ্গা/দৈনাক, লুসাই/মিজো, পাঙ্খো/পাংখো, কুকি প্রভৃতি)। এদের (মণিপুরী ও হাজং ব্যতীত) মধ্যে সাধারণ ঐক্য সূত্রটি হলো তারা সবাই মাচংঘরের অধিবাসী এবং জুমপদ্ধতির চাষী। খাসিয়া ও গারো ব্যতীত অন্য সবাই পিতৃতান্ত্রিক পরিবার প্রথার অনুসারী। মণিপুরী ও হাজং-রা হালবলদ পদ্ধতির চাষে অভ্যস্ত এবং চালঘরে বসবাস করে। তবে তারা সবাই মঙ্গলীয় race>  ‘বৃহৎ নরগোষ্ঠী’র দৈহিক গড়ন উদ্ভূত।

সমতল ভূভাগের প্রত্যন্ত অঞ্চলগুলোতে বসবাসকারী একই ধরন-গড়নের মধ্যেও প্রধান দুটি আঞ্চলিক ধারা বিদ্যমান, যথা-বরেন্দ্রী ধারা (পরিচিতি : সাঁওতাল, ওঁরাও, রাজবংশী, পলিয়া, তুরি, বুনা, মাহাত, পাহান, মুন্ডারি, পাহান প্রভৃতি) ও বৃহত্তর ময়মনসিংহ ধারা (পরিচিতি : কোচ)। এদের দেহের গড়নে কোনো অবিমিশ্রতা লক্ষ করা যায় না। তবে রঙের ক্ষেত্রে কালচে ও আকারের ক্ষেত্রে খর্বাকৃতির আধিক্য রয়েছে। সাধারণভাবে ধর্মীয় বিশ্বাস ও পোশাকসহ সাজসজ্জা হিন্দু গোছের। হালবলদ চালিত চাষাবাদের উপরে নির্ভরশীল। মাটির ঘরে বসবাসকে প্রাধান্য প্রদান করে। এসব বিচারে তাদের সাথে হাজং ও মণিপুরীদের নিকট সাদৃশ্য বজায় রয়েছে।

কিন্তু বৃহত্তর বাংলাভাষী জনগোষ্ঠীর তুলনায় এদের সংখ্যা এতই কম যে, এদের smaller ethnic group>  ‘খুদেজনগোষ্ঠী’ গণ্য করাই যুক্তিযুক্ত মনে হয়। বর্তমানে এরা ক্রমেই আদি বৈশিষ্ট্য হারিয়ে বৃহত্তর জনগোষ্ঠীর সাথে একাত্ম হয়ে পড়তে শুরু করেছে। পরিবর্তনের এ ধারা বর্তমান গতিতে অব্যাহত থাকলে অচিরেই খুদেজনগোষ্ঠী অভিধাটিও অচিরেই অচল হয়ে পড়ার আশঙ্কা রয়েছে। তবে এসব ভিন্নধর্মী সব মানুষ মিলেমিশে গড়ে তুলতে সচেষ্ট দেশ ও জাতি। তাই এ পুস্তকের মুখ্য নায়ক সে দেশ, সে মানুষ এবং তাদের সব ঐতিহ্যিক সম্পদ।


No comments:

Post a Comment