Wednesday, June 24, 2020

Historical Context of Bangladesh

Mahasthangarh in Pundranagara

Historical Context Of Bangladesh 

In the five to four centuries BC (25-20 years ago) the name of any local king or dynasty that ruled this country is not known till today. It is still difficult today to confirm which of the terrain names mentioned in the description of some of the classical writers who accompanied his visit during the expedition of Alexander / Alexander / Iskandar of Greeks in Macedon (125 BC). However, most of the ideas were circulated in different islands or pastures of the southern coast at that time. They were basically tactical powerful people. In the event of an external invasion, everyone would gather together. On the other hand, two Hindu religious epics - 'Ramayana' and 'Mahabharata' are known for names like Lodhita, Vanga etc. (sometimes as a people, sometimes as the identity of hunger). The Pundanagalet> 'Puranagar' name is also known from the Magadhi-Prakrit commentary on the Brahmi script of a limestone inscription found at Mahasthangarh in Bogra. Some of the more archaeological sources and Chinese pilgrims of the later period (Christian Four-Eleventh Century) have reported the names of Samatat, Horikel, Vikrampur, Chandradiv, Varendi / Varendra / Barind. In those lands, the ruler designated only a dynasty called samatasvara> 'god of samatata'. The last Hindu king Lakshmanasena and his successors (though their main function was Vikrampur / Munshiganj) adopted the title 'Gaudeshwar'. 2 It is assumed, however, that in the historical period there was no such thing as present-day Bangladesh. Second, all dynasties were exotic. They could never think of this country as their own.
(According to the results of the latest study, the state of Gauda, ​​which means the state of Karnasuvarna (Rangamati-Rajbalidanga) in Kanasona district of Murshidabad in the 7th century AD, was liberated under it. Purulia), Kalinga (Orissa) and Suksh / Suhm (part of Bihar), that is, Gaur was a neighboring state of present-day Bangladesh and one of Raja Chhi's. Sasankaphutanota No. II)
From the Middle 8th century onwards, the Allavala sadhak started to attend different parts of the terrain, sometimes separating from the Middle East, and sometimes alone. The Muslim rule began in the Varendra region at the very beginning of the thirteenth century. Before the Peruvian eighties of that century, Muslims were able to extend their authority to Sonargaon / Narayanganj. One of them was given the title of 'Shah Bangali' in the fourteenth century. From the Christian sixteenth century, three more instances began. Firstly, the big holders of the title Bhuiyan established their authority in different parts of the country. Secondly, the Mughals sat on the throne of Delhi and created whole 'Bangla Administrative Region' and united the whole organs, Bengal, Sukh / Sukh and Radha. Third, sailors from several other European countries, including English and Portuguese, began traveling to Suba in search of commercial and colonial exploration. They suggested the name 'Bengal'. Christian. It was named after the English colonial rule in the eighteenth century. Christian. In the early part of the 20th century, it was finally divided into East Bengal and West Bengal. কে In the forties of the same century, neoliberal Pakistanis once again called East Bengal "East Pakistan". Because they were also corrosive and because of that, they could not go beyond the continuity of the past. But through the armed struggle of 1971, the traditional Bengal-Bengal-East Bengal people for the first time liberated their territory abroad. The recognized identity of the free section stands for 'Bangladesh'. This is the first, this last: our Bangladesh.


Sonergaon

ঐতিহাসিক প্রেক্ষাপট

খ্রিস্টপূর্ব পাঁচ-চার শতকে (আজ থেকে ২৫০০-২৪০০ বছর আগে) এ দেশে রাজত্বকারী কোনো দেশীয় রাজা বা রাজবংশের নাম আজ অবধি জানা যায়নি। মেসিডনের গ্রিকবীর আলেকজান্ডার/সেকান্দর/ইস্কান্দরের অভিযানকালে (৩২৭ খ্রিস্টপূর্ব) তার সফরসঙ্গী হয়ে আসা কিছুকিছু ধ্রুপদী লেখকগণের বর্ণনায় যেসব ভূখণ্ডের নামের উল্লেখ পাওয়া যায় সেগুলোর মধ্যে কোনটি যে কোন ভূখণ্ড নির্দেশ করেছে তা নিশ্চিত করে বলা আজও কঠিন। তবে বেশিরভাগ পণ্ডিতের ধারণা সে সময় দক্ষিণের উপকূলীয় অংশের বিভিন্ন দ্বীপ কিংবা চরে গঙ্গাহৃদয়/গঙ্গাঋদ্ধি পরিচয়ের জনমানুষদের বসতি ছড়িয়েছিটিয়ে ছিল। তারা ছিল মূলত নৌশক্তি নির্ভর শক্তিশালী মানুষ। বহির্শত্রুর আক্রমণ ঘটলে সবাই সমবেত প্রতিরোধ গড়ে তুলত। অপরদিকে, হিন্দু ধর্মীয় দুটি মহাকাব্যিকসূত্র> ‘রামায়ণ’ ও ‘মহাভারত’ থেকে লৌহিত্য, বঙ্গ প্রভৃতি নামগুলো (কখনও জনগোষ্ঠী, কখনও ভূখণ্ডের পরিচিতি হিসেবে) সম্পর্কে জানা যায়। বগুড়ার মহাস্থানগড়ে পাওয়া একটি চুনাপাথরের লিপিফলকের ব্রাহ্মী লিপিতে উৎকীর্ণ মাগধি-প্রাকৃত ভাষ্য থেকে আরও জানা যায় পুন্ডনগলেত> ‘পুণ্ড্রনগর’ নাম। অপেক্ষাকৃত পরবর্তী আমলের (খ্রিস্টীয় চার-এগার শতক) আরও কিছু পুরাতাত্ত্বিক সূত্র ও চৈনিক তীর্থযাত্রীদের বিবরণ থেকে জানা গেছে সমতট, হরিকেল, বিক্রমপুর, চন্দ্রদ্বীপ, বরেন্দ্রী/বরেন্দ্র/বারিন্দ প্রভৃতি নাম। সেসব ভূভাগে রাজত্বকারী কেবল একটি রাজবংশ উপাধি করেছিল সমতটেশ্বর> ‘সমতটের অধীশ্বর’। সবশেষ হিন্দু রাজা লক্ষ্মণসেন ও তার উত্তরাধিকারীরাও (যদিও তাদের প্রধান কর্মকেন্দ্র ছিল বিক্রমপুর/মুন্সিগঞ্জ) গ্রহণ করতেন ‘গৌড়েশ্বর’ উপাধি।২ সুতরাং ধরে নেয়া হয় যে, আদিঐতিহাসিক পর্বে বর্তমান বাংলাদেশ নামে কোনো অখণ্ড ভূখণ্ড বলতে কিছু ছিল না। দ্বিতীয়ত, সব রাজবংশই ছিল বহিরাগত। তারা কখনওই এ দেশকে নিজেদের করে ভাবতে পারেনি।

(সবশেষ গবেষণার ফলাফল অনুযায়ী গৌড় বলতে বোঝায় এমন একটির রাজ্য যা খ্রি. সাত শতকে কর্নসুবর্ণ (মুর্শিদাবাদ জেলার কানাসোনার রাঙ্গামাটি-রাজবালিডাঙ্গা) নামের রাজধানীকে কেন্দ্র করে স্বাধীন হয়েছিল। সেটির অধীনে ছিল অঙ্গ (পুব বিহার), রাঢ়/লাঢ় (বর্তমান বীরভূম, বাকুড়া ও পুরুলিয়া), কলিঙ্গ (উড়িষ্যা) ও সুক্ষ/সুহ্ম (বিহারের একাংশ)। অর্থাৎ গৌড় ছিল বর্তমান বাংলাদেশের একটি পড়শি রাজ্য। অন্যতম রাজা ছিল শশাঙ্ক।ফুটনোট নং ২)

খ্রিস্টীয় আট শতক থেকে ইসলাম প্রচারের উদ্দেশ্য নিয়ে মধ্যপ্রাচ্য থেকে একের পর এক কখনও দলবেঁধে আবার কখনও একাকী বিভিন্ন আল্লাওয়ালা সাধক এ ভূ-ভাগের বিভিন্ন অংশে উপস্থিত হতে শুরু করেছিল। খ্রিস্টীয় তের শতকের একেবারে গোড়ার দিকে বরেন্দ্র অঞ্চলে সূচিত হয়েছিল মুসলিম শাসন। সেই শতকের আশির দশক পেরুনর পূর্বেই মুসলমানরা নিজের কর্তৃত্ব সোনারগাঁ/নারায়ণগঞ্জ পর্যন্ত বিস্তৃত করতে সক্ষম হয়েছিল। তাদের মধ্যে একজনকে চৌদ্দ শতকে প্রথম ‘শাহে বাঙালিয়ান’ উপাধি দেয়া হয়েছিল। খ্রিস্টীয় ষোল শতক থেকে আরও তিনটি ধারা সূচিত হয়েছিল। প্রথমত, ভূঁইয়া উপাধিধারী বড় বড় জোতদাররা দেশের বিভিন্ন প্রান্তে নিজ নিজ কর্তৃত্ব প্রতিষ্ঠা করেছিল। দ্বিতীয়ত, মুঘলরা দিল্লির সিংহাসনে বসে সুবে বাংলা> ‘বাংলা প্রশাসনিক অঞ্চল’ সৃষ্টি করে গোটা অঙ্গ, বঙ্গ, সুক্ষ/সুহ্্ম ও রাঢ় ভূভাগগুলোকে একীভূত করেছিল। তৃতীয়ত, বাণিজ্যিক ও উপনিবেশ অনুসন্ধানের প্রয়োজনে ইংরেজ ও পর্তুগিজসহ আরও ক’টি ইউরোপীয় দেশের নাবিকগণ সে সুবা ভ্রমণ করতে শুরু করেছিল। তারা সূচিত করেছিল ‘বেঙ্গল’ নাম। খ্রি. আঠার শতকে ইংরেজ ঔপনিবেশিক আমলে সে নাম পোক্ত করা হয়েছিল। খ্রি. বিশ শতকের গোড়ার পর্বে সেটিকে আবার চূড়ান্তভাবে পূর্ববঙ্গ ও পশ্চিমবঙ্গ বিভক্ত করা হয়েছিল। ঐ একই শতকের চল্লিশের দশকে নব্যঔপনিবেশিক পাকিস্তানিরা আবার পূর্ববঙ্গকে অভিহিত করত ‘পূর্ব পাকিস্তান’। কারণ, তারাও ছিল দূরাগত এবং সে কারণেই অতীতের ধারাবাহিকতার বাইরে যেতে পারিনি। কিন্তু একাত্তরের সশস্ত্র যুদ্ধের মাধ্যমে ঐতিহ্যিক বঙ্গ-বেঙ্গল-পূর্ববঙ্গের মানুষ প্রথমবার নিজেদের ভূভাগটিকে বহিরাগত মুক্ত করে। মুক্ত অংশের স্বীকৃত পরিচিতি দাঁড়াল ‘বাংলাদেশ’। এই প্রথম, এই শেষ : আমাদের বাংলাদেশ। 



No comments:

Post a Comment